0%

“Libertango” – Η αριστουργηματική μελωδία του Astor Piazzola


Μία μοναδική μελωδία που σε συνεπέρνει σε άλλα μέρη και σε άλλες εποχές.

Το “Libertango” αποτελεί μία αριστουργηματική μελωδία που δημιούργησε ο Αστόρ Πιατσόλα, ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες τανγκο κατά τον 20ο αιώνα. Ο Αστόρ Πιατσόλα είναι ο άνθρωπος που με τις μοναδικές του συνθέσεις έφερε την επανάσταση στο παραδοσιακό τανγκο, ενσωματώνοντας σ’ αυτό στοιχεία της τζαζ μαζί με της κλασικής μουσικής και δημιουργώντας έτσι το nuevo tango (νέο τάγκο).

Ήταν επίσης ένας εκπληκτικός μπαντονεονίστας που ερμήνευε τις συνθέσεις του με διάφορα μουσικά σχήματα και στην Αργεντινή ήταν γνωστός με το όνομα “El Gran Astor” (“Ο Μέγας Άστορ”).

Το 1953 έμελλε να είναι μία καθοριστική χρόνια για τον Αστόρ. Μετά από παρότρυνση του Χιναστέρα να συμμετέχει σε διαγωνισμό σύνθεσης με τη “Συμφωνία του Μπουένος Άιρες” θα κερδίσει υποτροφία από τη γαλλική κυβέρνηση για να μαθητεύσει στο Παρίσι κοντά στη Γαλλίδα συνθέτρια και μαέστρο, τη διορατική  Νάντια Μπουλανζέ. Εκείνη, θα του αλλάξει τη ζωή σε μια μέρα. Ο Πιατσόλα διηγείται:

“Όταν τη συνάντησα της έδειξα συμφωνίες και σονάτες μου με το κιλό. Άρχισε να τις διαβάζει και ξαφνικά είπε το εξής φρικτό: “Είναι πολύ καλογραμμένα.” Και σταμάτησε, βάζοντας μια μεγάλη τελεία, τεράστια σαν μπάλα ποδοσφαίρου. Μετά από λίγο είπε: “Εδώ είσαι σαν τον Στραβίνσκι, σαν τον Μπάρτοκ, σαν τον Ραβέλ, αλλά ξέρεις τι; Δεν βρίσκω τον Πιατσόλα εδώ πέρα.” Κι άρχισε να διερευνά την προσωπική μου ζωή: τι έκανα, τι έπαιζα και τι δεν έπαιζα, αν ήμουν εργένης ή με κάποιον, ήταν σαν πράκτορας του FBI! Και της είπα με ντροπή ότι ήμουν μουσικός του τανγκο. Στο τέλος της είπα, “Παίζω σε ‘νυχτερινό κέντρο.’” Δεν ήθελα να πω “καμπαρέ.” Κι εκείνη απάντησε, “Νυχτερινό κέντρο, ναι, δηλαδή καμπαρέ, δεν είναι;” “Ναι” απάντησα, και σκέφτηκα, “Θα τη χτυπήσω αυτή τη γυναίκα μ’ ένα ραδιόφωνο στο κεφάλι…” Δεν ήταν εύκολο να της πει ψέματα κάποιος.

Συνέχισε να ρωτάει: “Λες ότι δεν είσαι πιανίστας. Τι όργανο παίζεις τότε;” Και δεν ήθελα να της πω ότι έπαιζα μπαντονεόν γιατί σκέφτηκα ότι “Θα με ρίξει κάτω από τον τέταρτο όροφο”. Τελικά ομολόγησα και μου ζήτησε να της παίξω λίγα μέτρα από κάποιο δικό μου τανγκό. Άνοιξε ξαφνικά τα μάτια, μου άρπαξε το χέρι και είπε: “Βρε χαζέ, αυτός είναι ο Πιατσόλα!” Ύστερα πήρα όλη τη μουσική που είχα συνθέσει, δέκα χρόνια της ζωής μου, και την έστειλα στον διάολο μέσα σε δύο δευτερόλεπτα.”

Το nuevo tango του Πιατσόλα είναι ιδιαίτερο, ξεχωριστό, εντελώς διαφορετικό από το παραδοσιακό τανγκο. Εισάγει παράλληλα, μουσικά όργανα τα οποία δεν χρησιμοποιούνταν στο παραδοσιακό τάγκο όπως για παράδειγμα το φλάουτο, το σαξόφωνο, η ηλεκτρική κιθάρα, ηλεκτρικά όργανα, ντραμας και το βιμπράφωνο.

Πολλοί βιογράφοι του μεγάλου αυτού συνθέτη υπολογίζουν ότι ο Αστόρ Πιατσόλα συνέθεσε περισσότερο από 3.000 μουσικά θέματα εκ των οποίων ηχογράφησε περίπου τα 500!

Ο μεγάλος αυτός συνθέτης απεβίωσε στις 4 Ιουλίου του 1992 στο Μπουένος Άιρες.


PlayCoverTrack Title
Track Authors